SAM – Systematiskt arbetsmiljöarbete

Undersöka – Riskbedöma – Åtgärda – Följa upp, detta är ledorden i det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Första paragrafen i Arbetsmiljölagen säger bland annat att arbetsmiljön ska vara ”tillfredsställande med hänsyn till arbetets natur och den sociala och tekniska utvecklingen i samhället”. Arbetsförhållande ska anpassas till de anställdas olika förutsättningar och de anställda ska ges möjlighet att vara delaktiga i förändringar som rör deras arbete. Arbetet ska utformas så att de anställda inte utsätts för fysisk eller psykisk belastning som kan leda till ohälsa eller olycksfall.

Det systematiska arbetsmiljöarbetet går ut på att undersöka arbetsmiljön, bedöma riskerna som hittas, åtgärda dem och sen följa upp dem. Detta är inte ett arbete som tar slut utan ska vara en naturlig del av arbetet, precis som medarbetarsamtal, den årliga kick-offen och julfesten.

Kakor! Genom att fortsätta använda denna website så godkänner du våra kakor. (Ta gärna en kopp kaffe till!)